Współwłasność, czyli przysługiwanie jednego przedmiotu kilku osobom możesz znieść w dowolnym czasie. Pytanie, jak wygląda to w praktyce i jakie formalności powinieneś załatwić? Sprawdź nasze podpowiedzi!
Sądowe zniesienie współwłasności
Jeśli zdecydowałeś się na zniesienie współwłasności, możesz zrobić to w sposób umowny lub sądowy. Pierwszy jest dużo prostszy, ale niestety nie zawsze możliwy. Może zdarzyć się tak, że nie będziesz mógł dojść do porozumienia w kwestii zniesienia współwłasności z inną osobą. Wtedy konieczne będzie rozwiązanie sprawy na drodze sądowej.
W przypadku sądowego zniesienia współwłasności musisz wystąpić do sądu z odpowiednim wnioskiem. Może to zrobić również inna osoba będąca współwłaścicielem. We wniosku powinieneś umieścić informacje dotyczące m.in. rzeczy, którą współdzielisz z innymi osobami (w przypadku nieruchomości jest to np. powierzchnia). W dokumencie składanym do sądu możesz umieścić również informację na temat sposobu zniesienia współwłasności np. poprzez podział fizyczny rzeczy.
Umowne zniesienie współwłasności
A co z umownym zniesieniem współwłasności? Czy będziesz potrzebował pomocy sądu lub biura notarialnego? Gdy między współwłaścicielami nie ma konfliktu, obędzie się bez wchodzenia na drogę sądową. Jednak, jeśli sprawa dotyczy nieruchomości, powinieneś udać się do kancelarii notarialnej.
Notariusz wskaże Ci, jakie dokumenty musisz zgromadzić. Wymagany jest m.in. wypis z mapy ewidencyjnej i rejestru gruntu, aktualny odpis księgi wieczystej oraz dokument stanowiący tytuł prawny do danej nieruchomości.
Kwestie podatkowe
Formalności dotyczące zniesienia współwłasności związane są również z opodatkowaniem. Jeśli została zawarta umowa o zniesienie współwłasności, obowiązuje podatek od czynności cywilnoprawnych. Chyba że przyznajesz własność nieodpłatnie (jednak w tym przypadku może pojawić się konieczność zapłacenia podatku od spadków i darowizn).
Żeby niczego nie przeoczyć, najlepiej, skonsultować się w tej kwestii ze specjalistą.