Umowa alimentacyjna u notariusza

notariusz końskie umowa alimentacyjna

Ustalenie obowiązku alimentacyjnego nie zawsze wymaga przeprowadzania procesu sądowego. Równie dobrym pomysłem jest sporządzenie umowy alimentacyjnej u notariusza. Jednak, aby to rozwiązanie okazało się w pełni skuteczne, należy pamiętać o kilku istotnych kwestiach. Poniższy artykuł wskaże Ci najważniejsze kwestie związane z ustaleniem alimentów w biurze notarialnym.

Kiedy warto sporządzić umowę alimentacyjną u notariusza?

Gdy obie strony są w pełni świadome spoczywającego na nich obowiązku alimentacyjnego, a także są w stanie zgodnie określić wysokość alimentów, wówczas pomocny może się okazać notariusz. Sporządzając umowę alimentacyjną u notariusza, rodzice zyskają czas i unikną nieprzyjemności, które często towarzyszą rozprawom sądowym. Umowę można zawrzeć nawet podczas jednego spotkania, podczas gdy sprawy sądowe toczą się zwykle nawet przez kilka miesięcy. Również samo sporządzenie umowy jest mniej wymagające. Rodzice mają za zadanie wskazać przedmiot umowy, którym jest obowiązek alimentacyjny, a także wskazać wysokość świadczenia oraz formę i datę płatności.

O czym pamiętać sporządzając umowę u notariusza?

Przede wszystkim należy pamiętać o tym, by na dokumencie znalazły się stosowne zapisy, na podstawie których rodzic zobowiązany do płacenia alimentów podda się dobrowolnie egzekucji, jeśli dojdzie do zaległości w spłatach. Profesjonalny notariusz w Końskich zadba o to, by umowa alimentacyjna zawierała wszelkie niezbędne zapisy. Kolejną kwestią, o której warto pamiętać, jest to, iż umowa alimentacyjna nie stanowi wyroku sądowego. To sprawia, że późniejsze podwyższenie kwoty żądanych alimentów wymagać będzie wkroczenia na drogę sądową. Aby tego uniknąć, warto już na etapie sporządzania umowy alimentacyjnej wprowadzić zapisy dopuszczające zmianę wysokości alimentów.

Umowa alimentacyjna może stanowić wygodną alternatywę dla wyroku sądowego. Sprawdzi się we wszystkich przypadkach, w których rodzice są zgodni co do konieczności łożenia na dziecko. Jednak dla skutecznego zabezpieczenia dziecka, warto pamiętać o tym, by dopełnić wszelkich formalności, które zapewnią dziecku byt na niezmiennym poziomie.